دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

فرهنگسرای خاوران

فرهنگسراهای متعددی برای اهداف مختلف در تهران فعالیت می کنند که وسیع ترین آنها، فرهنگسرای خاوران می باشد و جزو یکی از مراکز ممتاز فرهنگی کشور به شمار می رود. خاوران متراژی افزون بر 83 هزار متر مربع دارد که 24 هزار متر مربع از آن به عنوان زیر بنا ساخته شده است. از نظر معماری فرهنگسرای خاوران را در گروه ترکیبی می توان قرار داد، زیرا تلفیق معماری اسلامی و ایرانی در آن به خوبی دیده می شود و با توجه به محیط خاوران، می بینیم که نکات مهم و کلیدی معماری ایرانی در ساخت موسسه رعایت شده است. شما در این مجموعه شاهد چهار بخش اصلی خواهید بود؛ ساختمان ورودي که قسمت اداری و میدان های ورودی را تشکیل می دهد، قسمت رو باز فرهنگسرا که مشتمل بر سالن آمفي‌ تئاتر و محوطه سبز، بخش بازارچه که بین ورودی و ساختمان مرکزی قرار گرفته و در نهایت ساختمان مرکزی که در ضلع مقابل ورودي قرار دارد.

ساختمان ورودی با نمای آجری و پنجره های مستطیل شکل از دو طبقه ساخته شده است. در بازارچه نیز حیاط آن مستطیل مانند بوده و دکان ها در اطراف آن قرار دارند. در مرکز حیاط یک آب نما همراه فضای سبز و همچنین سکوهایی برای نشستن، زیبایی خاصی به مجتمع داده است. اما برخی بر این باورند که قرارگیری بازارچه در فرهنگسرا شکل ظاهری مجموعه را زیر سوال برده و تلفیقی بین بیرون و درون بازار و مجموعه اصلی وجود ندارد. در خاوران در همان ورودی اصلی دو آسانسور برای دسترسی به سایر طبقات تعبیه شده اند. زیر بنای این فرهنگسرا، هندسه و سازه بسیار مهم شمرده می شود و نقش اساسی را در نما دارد.

درباره فرهنگسرای خاوران

سقف آمفی تئاتر نیز از اشکال هندسی جالبی ساخته شده و نمای جالبی را القا می کند البته نظر خیلی ها در این خصوص منفی است. به کارگیری نورگیرها در سقف مجموعه موجب شده بخش‌هایی مثل کتابخانه، سالن ها و نگارخانه ها تا قسمت قابل توجه ای از نور خوب بهرمند شوند. نکته مثبتی که در فرهنگسرای خاوران وجود دارد این می باشد که مسیر خوبی برای رفت و آمد معلولان کنار پلکان ها طراحی شده است. در حیاط مجموعه نیمکت ها با سایبان برای نشستن تعبیه شده که گفته می شود سایبان ها شکلی نه چندان زیبایی دارند. در ضلع غربی هم سالن آمفی تئاتر دیده می شود که روباز بودن آن، اصلا مورد پسند نیست و از سطح محوطه اصلی بالاتر قرار دارد.

https://mrbilit.com/mag/khavaran-cultural-center/